Follow me:
kosttilskud

Mine kosttilskud

Jeg vil gerne dele mine kosttilskud og andet “tilskud”, som jeg tager i forbindelse med min træning, og min hverdag generelt.
Der er intet hokus pokus over det jeg tager. For mig bare sund fornuft.

Det er heller ikke noget fancy eller vildt meget forskelligt.
Men jeg er blevet spurgt en del gange omkring mine tilskud på min instagram så nu laver jeg lige et blog indlæg omkring det.

Calcium / Kalk

Det spiser jeg fordi jeg er disponibel for at udvikle osteroerose, jeg var i scanneren sidste år, og mine knogler har det bedre end i 2014. Så det er kun godt. Det er i følge lægens anvisning at jeg spiser 2 tabletter kalk dagligt, fordi jeg ikke får tilstrækkeligt med mælkeprodukter i min hverdag. Jeg drikker fx. ikke mælk, og det ymer/tykmælk jeg får 1-2 gange om dagen, er kun omkring 2-300 gram.

Så er der D vitamin i, hvilket er godt fordi:
– Det med til at regulere calciumindholdet i blodet. Det hjælper bl.a. mod forkalkning.
– Eftersom det opretholder calciumindholdet i blodet er det også rigtig vigtigt for et sundt og stærkt skelet. Calcium har som bekendt en stor indflydelse på stærke og velfungerende knogler.
– Musklerne og muskelvæksten nyder også godt af D vitamin og det er bl.a. fordi musklerne indeholder D vitamin-receptorer

Ligeledes er der også vitamin K1 og 2 i dem jeg indtager. Som er godt fordi:
– Proteiner er bygget op af aminosyrer. Vitamin K ændrer en specifik aminosyre (glutamat) i nogle specifikke proteiner. Denne ændring gør proteinerne i stand til at binde kalcium , hvilket er essentielt for blodets størkningsproces. Vitamin K har en vigtig rolle i dannelsen af andre proteiner som for eksempel osteokalcin, der muliggør kalkaflejringen i knoglevævet 

kosttilskud

Magnesium
Det tager jeg for at mine muskler ikke skal mangle noget. Jeg spiser 1 tablet dagligt, inden sengetid faktisk.

Magnesium er godt fordi:
– Mineralet magnesium er det fjerde mest almindelige stof i kroppen. Kroppen indeholder omkring 24 gram magnesium, heraf den ene halvdel i knoglerne og den anden halvdel fordelt på muskler og andet blødt væv.

– Magnesium spiller en vigtig rolle i kroppens stofskifteprocesser, blandt andet via samspillet med flere hundrede forskellige enzymer. Derudover spiller magnesium også en vigtig rolle ved den overførsel af nerveimpulser til musklerne og hjertet som får dem til at trække sig rytmisk sammen.

Magnesium er altså en nødvendighed for at kroppens stofskifte fungerer, som den skal, at vi kan bruge vores muskler på normal vis og at hjertet fungerer normalt.

kosttilskud

Der ud over indtager jeg pre-work out lidt før, og under min træning.
Jeg køber selv mine hos Bodylab, og har for tiden 3 forskellige smage hjemme. Jeg er dog mest vild med Bubblegum og Rasperry smagene :) men det er jo en smagssag.

Jeg drikker pre-work out fordi at jeg synes det holder min energi, motivation og gejst ved træningen.
Der er delte meninger omkring pre-work outs, om det reelt set har en virkning, ved jeg ikke. Men jeg føler selv det gør en forskel, og det er vel det vigtigste :D Dem fra Bodylab er også veganske, hvis man interessere sig for det.
En ting jeg også synes er god når jeg netop drikker pre-work out, er at jeg ihvertfald får 500 ml vand/væske. Jeg er ikke så god til at få drukket i løbet af dagen, men jeg øver mig.

Kilde for vitamin oplysninger her.

Siden indeholder Affiliate link

Previous Post Next Post

Du vil måske også kunne lide

No Comments

Leave a Reply